Stowarzyszenie "Młode Busko" |
Poseł Michał Cieślak o potrzebie przywrócenie transportu szynowego do Buska-Zdroju mówił jeszcze w kampanii wyborczej. Teraz jest na to szansa. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Zdzisław Cieślik, rzecznik prasowy Oddziału Świętokrzyskiego PR, potwierdził, że w końcowej fazie uzgodnień jest przywrócenie pociągów na trasie Kielce – Busko-Zdrój. – Nasz oddział planuje uruchomienie (wydłużenie) relacji pociągu Katowice – Kielce – Katowice (numery 42324 Ostaniec i 24335 Łysica) do stacji Busko-Zdrój – ujawnia Zdzisław Cieślik. To szansa na rozwój Buska i Ponidzia, na więcej turystów i kuracjuszy. Lekka kolej to również szansa dla naszej młodzieży. Cieszę się, że rok mojej pracy zbliża nas do dobrych decyzji w tej sprawie - dodaje Michał Cieślak. W promocje tej idei aktywnie włączyło się Stowarzyszenia Młode Busko, które wspierając starania posła przeprowadziło zbiórkę podpisów i przygotowało petycję w tej sprawie. Na wniosek licznej grupy mieszkańców, którzy podpisali się pod petycją o przywrócenie połączenia kolejowego do Buska-Zdroju wystosowano petycję i interpelację poselską skierowaną do premier RP Beaty Szydło oraz Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Busko-Zdrój dzięki tej inwestycji znacząco poprawi komunikację z resztą kraju. Z nadzieją patrzymy w przyszłość. Połączenie kolejowe Buska Zdroju z resztą Polski to milowy krok postawiony na ścieżce długofalowego rozwoju turystki w naszym mieście- powiedział Łukasz Szumilas prezes Stowarzyszenia Młode Busko. Podczas rozmów w resorcie infrastruktury podjęto decyzję o przeprowadzeniu kalkulacji ekonomicznej. Po wstępnych ustaleniach podjęto decyzję, że w przypadku przywrócenia połączenia będzie istniała możliwość przedłużenia torów kolejowych do obecnego Dworca PKS aby mieszkańcy i kuracjusze mieli bliżej do centrum. Rozważana jest również możliwość budowy centrali która w przyszłości będzie miała na celu przedłużenie ruchu w kierunku Tarnowa i budowy nowego mostu na Wiśle, mówi Poseł Michał Cieślak. Linia kolejowa nr 73 Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój od kilkunastu lat nie jest obsługiwana w ruchu pasażerskim. Jak można przeczytać w Atlasie Linii Kolejowych 2011, ostatnie rozkładowe pociągi osobowe zakończyły kursowanie w kwietniu 2004 r. Wcześniej do liczącego 16,5 tys. mieszkańców miasta uzdrowiskowego można było dotrzeć bezpośrednim pociągami dalekobieżnymi. Przykładowo, w rocznym rozkładzie jazdy 2000/2001 do Buska-Zdroju dojeżdżały codzienne pociągi pospieszne z Katowic i Warszawy Wschodniej. Odcinek między Kielcami a stacją docelową jechały jednak jako pociągi osobowe, zatrzymując się na każdej stacji. Do reaktywacji połączeń przygotowuje się także PKP Polskie Linie Kolejowej. Jak podaje „Rynkowi Kolejowemu” Łukasz Kwasiborski z biura prasowego spółki, na trasie planowego przejazdu obecnie wycinane są drzewa i krzewy. Zarządca infrastruktury kolejowej gotowy jest wykonać dalsze prace pod warunkiem podjęcia ostatecznej decyzji odnośnie do reaktywacji połączeń. – W przypadku decyzji o przywróceniu połączeń, jesteśmy przygotowani na remont i przywrócenie ruchu na linii nr 73 od czerwca tego roku – wyjaśnia Łukasz Kwasiborski. |
|